Maslo, da ali ne?

In Skrb za zdravje On
- Updated

Maslo je priljubljen mlečni izdelek iz kravjega mleka. Sestavljen je iz mlečne maščobe, ki je bila ločena od drugih mlečnih sestavin, ima bogat okus in se pogosto uporablja kot namaz, pa tudi za kuhanje in peko. V zadnjih nekaj desetletjih so maslo zaradi visoke vsebnosti nasičenih maščob krivili za bolezni srca. Vendar pa se maslo zdaj šteje za zdravo prehrano – vsaj zmernih količinah.

Ta članek vam bo povedal vse, kar morate vedeti o maslu.

Metoda proizvajanja masla:

Prvi korak pri proizvodnji masla je ločevanje kreme od mleka. V preteklosti so mleko preprosto pustili stati, dokler se krema ni dvignila na površino, na kateri točki je bila posneta. Krema se dvigne, ker je maščoba lažja od drugih sestavin mleka. Sodobna proizvodnja smetane vključuje bolj učinkovito metodo, imenovano centrifugiranje. Maslo se nato proizvaja iz smetane s pinjenjem, ki vključuje pretresanje kreme, dokler se mlečna maščoba – ali maslo – ne strdi in se loči od tekočega dela – ali pinjenca. Po odvajanju pinjenca se maslo še naprej meša, dokler ni pripravljeno za pakiranje.

Dejstva o hranilni vrednosti

Ker je večinoma sestavljeno iz maščobe, je maslo visoko kalorična hrana. Ena žlica (14 gramov) masla vsebuje okoli 100 kalorij, kar je podobno eni srednje veliki banani.

Prehranska dejstva za 1 žlico (14 gramov) slanega masla so:

  • Kalorije: 102
  • Voda: 16%
  • Beljakovine: 0,12 grama
  • Ogljikovi hidrati: 0,01 g
  • Sladkor: 0,01 g
  • Vlakna: 0 gramov
  • Maščoba: 11,52 g
  • Nasičene: 7,29 g
  • Enkrat nenasičene: 2,99 g
  • Polinenasičene: 0,43 g
  • Trans maščobe: 0,47 g

Maščobe v maslu

Maslo je sestavljeno iz približno 80% maščobe, ostalo pa je večinoma voda. V bistvu je maščobni del mleka, ki je bil izoliran iz beljakovin in ogljikovih hidratov. Maslo je ena najbolj kompleksnih maščob, saj vsebuje več kot 400 različnih maščobnih kislin. Zelo je bogato z nasičenimi maščobnimi kislinami (približno 70%) in vsebuje precej mononezasičenih maščobnih kislin (približno 25%).

Polinenasičene maščobe so prisotne le v minimalnih količinah, ki vsebujejo približno 2,3% skupne vsebnosti maščob  Druge vrste maščobnih snovi, ki jih najdemo v maslu, vključujejo holesterol in fosfolipide.

Maščobe kratke verige

Približno 11% nasičenih maščob v maslu so maščobne kisline s kratko verigo (SCFA), med katerimi je najpogostejša maslena kislina. Maslena kislina je edinstvena sestavina mlečne maščobe prežvekovalcev, kot so govedo, ovce in koze. Pokazalo se je, da butirat, ki je oblika maslene kisline, zmanjšuje vnetje v prebavnem sistemu in se uporablja za zdravljenje Crohnove bolezni.

Mlečne trans maščobe

Za razliko od trans maščob v predelani hrani se mlečne trans maščobe štejejo za zdrave. Maslo je najbogatejši prehranski vir transmaščobnih maščob, med katerimi sta najpogostejša vakcenska kislina in konjugirana linolna kislina (CLA). CLA je povezana z različnimi koristmi za zdravje. Raziskave s testnimi epruvetami in na živalih kažejo, da nas lahko CLA zaščiti pred določenimi vrstami raka. CLA se prodaja tudi kot dodatek za izgubo teže.

Vitamini in minerali

Maslo je bogat vir več vitaminov – predvsem maščobnih topil. Maslo vsebuje naslednje količine vitaminov:

  • Vitamin A. To je najbolj bogat vitamin v maslu. Ena žlica (14 gramov) zagotavlja približno 11% referenčnega dnevnega vnosa (RDI).
  • Vitamin D. Maslo je dober vir vitamina D.
  • Vitamin E. Močan antioksidant, vitamin E se pogosto nahaja v maščobnih živilih.
  • Vitamin B12. Vitamin B12, imenovan tudi kobalamin, najdemo samo v živilih živalskega ali bakterijskega izvora, kot so jajca, meso, mlečni izdelki in fermentirana hrana.
  • Vitamin K2. Ta vitamin lahko zaščiti pred boleznimi srca in osteoporozo.

Vendar pa maslo ne prispeva veliko k skupnemu dnevnemu vnosu teh vitaminov, ker ga običajno uživate v majhnih količinah.

Skrbi za zdravje

Če se uživa v običajnih količinah, ima maslo nekaj znanih škodljivih učinkov na zdravje. Vendar pa uživanje masla v velikih količinah lahko zelo hitro vodi do povečanja telesne mase in s tem povezanih zdravstvenih težav, zlasti v okviru visoko kalorične diete.

Alergija na mleko

Čeprav ima maslo zelo malo beljakovin, še vedno vsebuje dovolj proteinov sirotke, ki povzročajo reakcije. Zato morajo biti ljudje z alergijo na mleko previdni pri maslu – ali pa se mu v celoti izogniti.

Laktozna intoleranca

Maslo vsebuje le sledove laktoze, zato je zmerno uživanje varno za večino ljudi s preobčutljivostjo na laktozo. Gojeno maslo (narejeno iz fermentiranega mleka) in prečiščeno maslo – imenovano tudi ghee – zagotavljata še manj laktoze in sta lahko primernejša.

Zdravje srca

Bolezen srca je eden od glavnih vzrokov smrti v sodobni družbi. Razmerje med nasičenimi maščobami in srčnimi boleznimi je že več desetletij sporna tema.

Visok vnos nasičenih maščob lahko zviša raven LDL (slabega) holesterola v krvi, kar je dejavnik tveganja za bolezni srca. Vendar kritiki opozarjajo, da nasičene maščobe ne povečujejo tipa LDL, ki je najbolj povezan z boleznijo srca. Poleg tega številne študije niso uspele najti povezave med vnosom nasičenih maščob in boleznimi srca.

Enako velja za mlečne izdelke z visoko vsebnostjo maščob, kot je maslo. Nekatere študije kažejo, da mlečni izdelki z visoko vsebnostjo maščob ne povečajo tveganja za srčne bolezni.

Zlasti druge opazovalne študije povezujejo vnos mlečnih izdelkov z visoko vsebnostjo maščob v korist zdravja srca. Kljub tem polemikam večina uradnih prehranskih smernic še vedno priporoča, da ne uživate velikih količin nasičenih maščob.

Hrana krav molznic

Krma krav molznic lahko znatno vpliva na prehransko kakovost masla.

Maslo, ki je narejeno iz mleka krav, ki se pasejo na paši ali se hranijo s svežo travo je boljše kot maslo krav, ki cel dan stojijo v zaprtih prostorih.

V Združenih državah Amerike mlečni izdelki, ki so narejeni iz mleka pašnih krav, predstavljajo majhen del mlečnega sektorja. Večina krav molznic se hrani s komercialnimi krmnimi mešanicami.  V mnogih drugih državah, kot so Irska in Nova Zelandija, so mlečni izdelki pašnih krav, veliko pogostejši – vsaj v poletnih mesecih.

Večji delež sveže trave v kravji prehrani povečuje količino zdravih maščob, kot so omega-3 maščobne kisline in CLA. Poleg tega je vsebnost vitaminov in antioksidantov, ki so topni v maščobah, kot so karotenoidi in tokoferoli, bistveno višja pri mleku pašnih krav.

Maslo je mlečni izdelek, proizveden iz mlečne maščobe. Medtem ko je sestavljen predvsem iz maščob, je bogat tudi z mnogimi vitamini, zlasti A, E, D in K2.

Vendar pa maslo ni posebej hranljivo, če upoštevamo veliko število kalorij.

Zaradi visoke vsebnosti nasičenih maščob je bilo maslo dolga leta krivec tveganja za povečanje telesne mase in bolezni srca. Vendar pa številne študije kažejo na nasprotno.

Dokazano je torej, da je maslo zdravo, vendar se je treba izogibati prekomerni uporabi.

 

You may also read!

Kako obnoviti zaupanje v odnos?

Zaupanje v intimnem odnosu temelji na občutku varnosti z drugo osebo. Nezvestoba, laži ali zlomljene obljube lahko resno škodijo

Read More...

Kaj je cialis in za kaj se uporablja?

Tukaj je nekaj hitrih, ključnih točk o Cialisu. Več podrobnosti bo seveda v glavnem članku. Pod imenom Cialis se tadalafil

Read More...

Je svinjsko meso zdravo? (1. del)

To je najpogosteje uporabljeno rdeče meso po vsem svetu, zlasti v vzhodni Aziji, vendar je njegovo uživanje v nekaterih

Read More...

Mobile Sliding Menu